Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ!
Turystyczny hit z Małopolski! Trasa rowerowa wokół Jeziora Czorsztyńskiego
Wokół Jeziora Czorsztyńskiego powstała kila lat temu trasa Velo Czorsztyn. Malownicza ścieżka rowerowa liczy sobie ok. 30 kilometrów - specjalnie dla niej wybudowano również sporo mostów i kładek. Z roku na rok przybywa tam rowerzystów, infrastruktura również się rozwija. Jak grzyby po deszczu powstają kolejne parkingi, restauracje przy trasie, punkty serwisowe...
Z rowerowego siodełka można podziwiać pobliskie Pieniny, Gorce czy Tatry. Trasa zahacza również o zamek w Niedzicy lub Czorsztynie. Ogólna wartość inwestycji wniosła 19 mln zł, z czego ponad 9 mln zł pochodziło z funduszy unijnych.
Ścieżka została okrzyknięta przez wielbicieli dwóch kółek najpiękniejszą w Polsce! Czy z podium zrzuci ją trasa w Beskidach? Plany są wspaniałe a koszt inwestycji to blisko 200 milionów złotych!
Beskidy - powstanie ok. 250 km. tras rowerowych!
W samo południe w poniedziałek, 27 listopada, w żywieckim magistracie odbyła się konferencja prasowa dotycząca złożenia wniosku na rewitalizację Jeziora Żywieckiego i Międzybrodzkiego. Uczestniczyli w niej przedstawiciele stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka, Związku Międzygminnego ds. Ekologii w Żywcu, Urzędu Miejskiego w Żywcu oraz urzędów gmin Czernichów i Łodygowice.
– Stoimy przed momentem złożenia wniosku dotyczącego projektu, który będzie realizowany zespołowo przez miasto Żywiec oraz gminy Łodygowice i Czernichów. Partnerem do tego projektu są również Wody Polskie. (...) Na to ogromne wyzwanie przeznaczone zostanie prawie 200 mln złotych. Projekt będzie realizowany w naszym imieniu przez Związek Międzygminny ds. Ekologii w Żywcu – powiedział Antoni Szlagor, burmistrz Żywca.
Jak zaznaczył, zagospodarowanie brzegów Jeziora Żywieckiego zostało wpisane jako jeden z kluczowych projektów Aglomeracji Beskidzkiej. Obecnie trwa spełnianie określonych procedur. Czas zakończenia całego projektu to 2026 r.
Oficjalna nazwa projektu brzmi „Rozwój zeroemisyjnej mobilności nad Jeziorem Żywieckim i Międzybrodzkim”. Paweł Niklewicz, dyrektor biura Aglomeracji Beskidzkiej, zaznaczył, że sercem tego przedsięwzięcia będzie infrastruktura rowerowa.
– Będzie to cała sieć tras rowerowych, które powstaną w ciągu najbliższych lat. Dzięki temu, Żywiec stanie się jednym z najważniejszych węzłów rowerowych na mapie województwa śląskiego. A dokładnie to Jezioro Żywieckie, bo od pętli wokół jeziora będą rozchodzić się trasy w sześciu różnych kierunkach – wskazał Paweł Niklewicz.
W ramach projektu powstanie około 40 km tras rowerowych na obszarze trzech gmin, natomiast w ujęciu całej Aglomeracji Beskidzkiej będzie to około 250 km.
Jak przebiegać będą trasy rowerowe?
– Fragmenty są już gotowe. Wykorzystane zostanie to, co istnieje, a na bazie tej infrastruktury powstaną nowe produkty. W przyszłym roku powinniśmy pojechać trasą nr 611, zwaną Velo Soła, na odcinku z Rajczy do Jeziora Żywieckiego. Docelowo ta trasa będzie ciągnąć się od źródeł Soły w miejscowości Rajcza do Jeziora Żywieckiego, następnie wokół niego i wzdłuż Jeziora Międzybrodzkiego, a dalej w kierunku północnym, łącząc się z wiślaną trasą rowerową w okolicach Oświęcimia – powiedział Paweł Niklewicz.
W projekt wchodzi również powstanie trasy nr 615, która przebiegać będzie od Żywca, wzdłuż rzeki Koszarawa, aż do Jeleśni. Jedną z najważniejszych tras będzie ta oznaczona nr 17, czyli krajowa trasa rowerowa. Będzie ona mijać Jezioro Żywieckie od strony zachodniej, rozciągając się od linii Wisły w Czechowicach-Dziedzicach aż do granicy ze Słowacją. Oprócz tego, istotna będzie trasa nr 614. Obejmie ona odcinek od Przełęczy Salmopolskiej, przez gminy Buczkowice, Łodygowice, Łękawica, Gilowice, Ślemień, do granicy z województwem małopolskim. Docelowa nazwa tej trasy to Velo Beskid.
W związku ze zmianami, które będą zachodzić na brzegach Jeziora Żywieckiego, burmistrz Żywca zaznaczył, że zostawia „otwarty temat” między innymi dla przedsiębiorców, właścicieli działek na tym terenie oraz różnych stowarzyszeń i organizacji.
– Wykonujemy to, co do nas należy. Ale każdy kto ma kawałek ziemi może uzgodnić z Wodami Polskimi, że chciałby zrobić w tym miejscu restaurację, wypożyczalnie sprzętu czy miejsce, w którym będzie prowadzić działalność kulturalną. (…) Dajemy możliwość, aby każdy mógł skorzystać, jeśli tylko chce zrobić coś nad Jeziorem Żywieckim – zapewnił Antoni Szlagor.
Zakres prac dla gmin Łodygowice i Czernichów oraz miasta Żywiec
Wśród zadań dla Żywca znalazła się modernizacja ścieżki rowerowej od skrzyżowania ul. Sadowej z ul. Słonki do boiska Górala Żywiec wraz z budową ścieżki od kładki na Leśniance do granicy z gminą Radziechowy-Wieprz. Kolejne prace związane ze ścieżkami rowerowymi będą prowadzone na odcinkach od Działów Zadzielskich do gminy Czernichów, od granicy gminy Łodygowice, od mostu trzebińskiego do granicy gminy w Świnnej, od mostu na Niwy do granicy z gminą Lipowa, od Rynku do skrzyżowania ul. Sienkiewicza i Żeromskiego oraz od ronda na Krakowskiej do źródełka przy ścieżce pieszo-rowerowej, a także od Rynku przez ul. Komonieckiego i Moszczanicką do skrzyżowania z ul. Krakowską. W planach są także: budowa parkingu dla rowerzystów w Żywcu Moszczanicy oraz montaż monitoringu i oświetlenia.
Jak powiedział Marcin Zyzak, sekretarz gminy Łodygowice, zakres projektu w Łodygowicach podzielono na siedem podgrup. Dwie z nich to budowa ścieżki pieszo-rowerowej w Zarzeczu nad jeziorem i powstanie w jej ciągu kładki. W planach są również budowa ścieżki rowerowej wzdłuż drogi ekspresowej S1, ciągu pieszo-rowerowego prowadzącego do jeziora oraz traktu pieszo-jezdnego do Centrum Sportu i Rekreacji Morgi w Łodygowicach, którego budowa ma rozpocząć się w przyszłym roku. Ostatnie dwa elementy dotyczą budowy ścieżki rowerowej łączącej ul. Przemysłową z drogą techniczną przy S1 w Łodygowicach oraz przygotowania kładki nad Żylicą w Zarzeczu do stacji PKP Pietrzykowice.
Gmina Czernichów wybuduje 4,5-km ścieżkę-rowerową na odcinku od granicy z gminą Żywiec do granicy z gminą Łodygowice. W zakres jej działań wchodzą też budowa ścieżki wzdłuż Jeziora Międzybrodzkiego, której długość szacowana jest na 11,4 km, budowa węzła przesiadkowego w centrum Międzybrodzia Bialskiego i modernizacja węzła przesiadkowego w centrum Czernichowa.
– Część zewnętrza finansowania tego projektu jest ustalona na 35 mln euro, czyli wynosi około 150 mln złotych. Pozostaje część udziału własnego. Chcemy, podobnie jak w przypadku budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, zaproponować gminom, że Związek zaciągnie kredyt, a gminy w formie porozumień będą ten kredyt spłacały w następnych latach, przez około 15-20 lat. Oprócz tego, jako związek międzygminny, będziemy chcieli prowadzić nadzór nad realizacją tego przedsięwzięcia – powiedział Józef Bednarz, przewodniczący Zarządu Związku Międzygminnego ds. Ekologii w Żywcu.
– Najtrudniejsze prace dotyczą Jeziora Międzybrodzkiego. Tam rzeczywiście będzie duży zakres zadań związany z uzupełnieniem terenu, po którym poprowadzone zostaną ścieżki. W najbliższym czasie wykonamy badanie głębokości tego zbiornika w obrębie brzegów, żeby zorientować się, co do technik, które będziemy mogli zastosować – dodał.
Koszty inwestycji dla Żywca oszacowano na 63 mln zł, w tym wkład własny 9 mln 450 tys. zł. Dla gminy Łodygowice przewidziany koszt to 47 mln 243 tys. zł, przy wkładzie z budżetu gminy w wysokości 7 mln 86 tys. zł. Natomiast koszt inwestycji realizowanych przez gminę Czernichów ma wynieść 43 mln zł, w tym wkład własny – ok. 6 mln 450 tys. zł.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?